miercuri, 24 mai 2017

Sfaturi pentru soferi. Ambreiaj, volanta, transmisie !!!

Vorbim de acel sistem de la masina care face posibila transmiterea cuplului motor la roata, vorbim de ambreiaj. Astfel majoritatea pieselor din acest sistem se afla intre motor si cutia de viteze, care prin diferentiale si planetare transmite miscarea de rotatia la roata.

Fiecare masina are un astfel de sistem, iar la masinile cu transmisie manuala sistemele sunt foarte asemanatoare.
Este una din componentele de la masina actionata direct de sofer – la masinile cu tranmisie manuala. Astfel are o pedala dedicata doar ei la picioarele conducatorului auto.

Componentele sistemului de ambreaj sunt:
Volanta: este conectata direct de vibrochenul motorului, aici fiind cuplul maxim produs de motor. La motoarele mai moderne aceasta componenta are masa dubla si amortizeaza vibratiile de la motor – vibratii care sunt tot mai mari mai ales la motoarele diesel cu mai multe injectii pe o cursa a pistonlui. Volanta clasica este o piesa care se strica foarte rar si doar cand se circula cu un disc de ambreaj consumat / defect peste masura.
La volanta cu masa dubla se strica sistemul de amortizare din interiorul piesei si e uzual sa se schimbe la 150 000 km. Pentru a schimba aceasta piesa e nevoie sa se demonteze cutia de viteze si obicei aceasta piesa este cea mai costisitoare din tot ambreajul unei masini. E bine de stiut si ca la multe modele de masini la volanta se masoara puterea si cuplul motorului. Cand se defecteaza volanta dublu masica se simt vibratii, smucituri, batai atat la relanti cat si in sarcina – pentru a verifica daca vin de la volanta / ambreaj, cand auzi sunetele suspecte apasa ambreajul si daca sunt produse de acest sistem vor disparea sau se vor atenua odata cu apasarea pedalei. Avand in vedere ca e o piesa a carui pret incepe in general de la 1500 lei posesorii de masini reusesc mai greu sa o integreze in bugetul financiar.
Masina mai functioneaza cu aceasta piesa defecta/uzata si se practica sa se circule cu ea asa. Eu personal am amanat cateva luni sa o schimb la masina mea insa exista riscul sa se rupa vibrochenul, nemaifiindu-i amortizate vibratiile – sigur ca daca se ajunge aici costurile suntcu totul altele fata de schimbarea doar a volantei.
Discul de ambreaj: se afla montat intre volanta si placa de presiune si are in acelasi timp mijlocul (butucul) pe axul de la cutia de viteze. In acest mod transmite puterea de la volant la cutia de viteze. Modul de fuctionare al discului de ambreaj este poate partea cea mai interesanta din tot acest sistem. Cand motorul este oprit discul de ambreaj este presat intre placa de presiune si volant si astfel motorul este cuplat la cutia de viteze si in continuare la roti; daca masina este oprita si in viteza, pentru a o misca e nevoie in acest caz sa invingi si rezistenta pusa de compresia motorului (stiind aceasta poti face un test rudimentar de compresie la un motor doar prin a introduce masina in viteza cu motorul oprit pe o panta – daca masina merge la vale inseamna ca nu sta foarte bine la capitolul compresie si prin urmare motorul are semne de uzura mecanica). Pentru a porni motorul e nevoie sa apasam ambreajul (sau sa ne asiguram ca masina e scoasa din viteza). Ce se intampla de fapt cand apasam ambreajul? Actionam rulmentul de presiune, care apasa arcurile placii de presiune si astfel suprafata de frictiune a placii de presiune se departea de discul de ambreaj, ducuplandu-l de la turatia motorului, prin urmare e posibiil ca motorul sa functioneze, sa se invarta fara ca rotile masinii sa il urmeze. Cand lasam ambreajul placa de presiune incepe sa apese din nou discul de ambreaj care are un strat de material de frictiune pe ambele fete ale sale si astfel adera din ambele parti de volanta pe de o parte si de placa de presiune pe de alta. Discul de ambreaj mai are si roul de a amortiza vibratiile de motor printr-un set de arcuri; la motoarele cu volanta cu masa dubla discul de ambreaj nu mai are arcuri, volana fiind cea responsabila pentru aceasta amortizare.
Placa de presiune: este prinsa de volanta masinii si se invarte o data cu ea si cu vibrochenul motorului. Cum spuneam si mai sus are rolul principal de a depresa discul de ambreaj de pe volanta. Lamelele ei pot fi de tipul care se apasa sau care trag de catre rulmentul de presiune. La motoarele moderne gasim o varianta imbunatatita a acestei componente, e vorba de placa de presiune cu reglaj automat sau SAC – self adjusting cluch, aceasta placa isi regleaza singura distanta fata de discul de ambreaj, pe masura ce acesta se uzeaza, pe masura ce i se subtiaza materialul de frictiune. Defectiunile la aceasta piesa pot fi: uzura sau rupere a lamelelor arcului; prajirea suprafetei de contact; fisurarea, creparea arcurilor interne ale placii.
Rulmentul de presiune: fie el clasic sau hidraulic are atributul de rulment de presiune deoarece apasa pe discurile lamelare ale placii de presiune. Rulmentul este componenta din sistemul de ambreaj care se afla cel mai aproape de cutia de viteze, fiind lipit de placa de presiune.
Aceasta componenta este necesar sa fie rulment deoarece placa de presiune pe care o apasa se invarte o data cu motorul si astfel rulmentul se invarte o data cu ea si in acelasi timp o poate apasa. Defectiunile cele mai uzuale sunt producerea de zgomot / huruit sau pierederea de lichid de frana in cazul rulmentului de presiune hidraulic. Pentru a se schimba aceasta piesa este nevoie sa se demonteze cutia de viteze de pe motor.
Comanda ambreajului: cablu de ambreaj sau sistem hidraulic de ambreaj. Cablul de ambreaj este actionat de pedala de ambreaj pentru a pune in miscare rulmentul de presiune, pentru a pasa acest rulment asupra placii de presiune, care desprinde/decupleaza discul de ambreaj de pe placa si volanta. Cablul de ambreaj de obicei se poate regla pentru a prinde ambreajul mai jos sau mai sus. Defectiunile cele mai uzulae la cablul de ambreaj sunt ruperea si blocarea acestuia.
Pompa de ambreaj
In cazul sistemelor hidraulice de comanda a ambreajului se foloseste lichidul de frana a masinii, care cu ajutorul unei pompe de ambreaj legata de pedala de ambreaj este pompat cu presiune la un cilindru receptor care actioneaza rulmentul de presiune sau lichidul ajunde direct la rulmentul de presiune hidraulic. Acest sistem permite doar aerisirea circuitului hidraulic, fara alte reglaje. Defectiunile cele mai uzuale sunt scurgerile de lichid de frana pe la cilindrul receptor/rerulmentul de presiune hidraulic.
Revenind un pic la ambreajele cu masa dubla exista o optiune de inlocuire de la Valeo numit kitul 4P – 4 piese (volanta, disc, placa si rulment). Acesta contine o volanta rigida in locul celei cu dubla masa si disc si placa de ambreaj clasice – astfel discul de ambreaj are arcurile de amortizare a vibratiilor. Solutia aceasta nu este disponibila pentru toate motorizarile. Personal o recomand pentru autoutilitare, la masinile mici poate fi deranjant un pic la conducere deoarece nu este o solutie la fel de silentioasa; in plus vibratiile de la motor sunt amortizate doar cand e cuplat discul de ambreaj. Avantajul principal este unul financiar pentru ca volanta nu se mai poate defecta si la urmatoare servisare se schimba doar placa, discul si rulmentul.
Pentru a proteja volanta cu masa dubla si ambreajul in general e bine ca soferul sa ia in considerare urmatoarele recomandari:
• nu te “odihni” cu piciorul pe ambreaj; ce vreau sa spun? ma refer la faptul ca e bine sa folosesti ambreajul pentru a schimba vitezele intr-un mod optim, sa il folosesti ambreajul relativ rapid, cu presiune constanta si sa nu il tii semi-apasa pentru prea mult timp (cand astepti in rampa, cand esti intr-o treapta inferioara, cand stai la stop, etc)
• schimba viteza doar cu pedala de ambreaj complet apasata – altefel risti sa fortezi discul si placa de ambreaj
• nu supraincarca masina – nu pune greutati peste greutatea admisa si nu tracta o masina la fel sau chiar mai grea ca cea pe care o conduci – cat economisesti pe platforma platesti de 10 ori in reparatia ambreajului;
• referitor la protejarea volantei: nu schimba brusc si repetat turatiile motorului, adica nu da “sprituri”, kickdown-uri repetate; apropo, de ce la motoarele diesel moderne, dotate cu volana cu masa dubla moara asa usor motorul? La prima mea masina, VW Lupo, 1.7 SDI puteam sa introduc in treapta a 2 si sa merg linistit fara sa apas nici o pedala, turatia putea sa scada si sub 700 rpm si motorul nu se oprea. La Octavia 2, motor BKD lucrurile stau cu totul altfel. Ca sa si raspund la intrebare, motorul este oprit de ECU / calculatorul motorului cand scade turatia sub o anumita valoare deoarece motorul se dezechilibreaza si produce daune la volanta. Producatorii de astfel de volante spun ca daca chiar vrei poti sa distrugi o volanta noua in 30 de minute fortand in continuu motorul la turatii mici.

Niciun comentariu: